Behavior Patterns in Consuming and Disseminating News and Information in Uinsu Male and Female Students

Authors

  • Arif Indra Hasan Hrp Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Andini Nur Bahri State Islamic University of North Sumatra, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.38073/wasilatuna.v7i02.1735

Keywords:

news consumption, students, dissemination of news and information

Abstract

The objective of this study is to examine and determine how male and female students at the State Islamic University of North Sumatra (UINSU) behave differently in terms of how they consume and share news and information. A quantitative survey with 100 participants from 8 faculties is the methodology employed. SPSS version 25 was used to process the data, and one-way ANOVA was used for data analysis. A questionnaire intended to assess news and information consumption and dissemination was used to gather data. The one-way ANOVA analysis's value of 0.401, which is greater than 0.05, indicates that there is no discernible difference between male and female UINSU students' news and information consumption and dissemination behavior patterns.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia. (n.d.-b). https://apjii.or.id/berita/d/apjii-jumlah-pengguna-internet-indonesia-tembus-221-juta-orang

Abdul Kadir, S. M. D., & Vahlepi, S. (2021). Mendalami Informasi dengan Bertabayyun Menurut Al-Qur’an di Tinjau Dari Tafsir Klasik dan Kontemporer. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 21(2), 825. https://doi.org/10.33087/jiubj.v21i2.1570

Arsi, A. (2021). Langkah-Langkah Uji Validitas dan Realibilitas Instrumen dengan Menggunakan SPSS. Sekolah Tinggi Agama Islam (STAI) Darul Dakwah Wal-Irsyad, 1–8.

Dewi, S. S., Ermina, R., Kasih, V. A., & Hefiana, F. (2023). ANALISIS PENERAPAN METODE ONE WAY ANOVA MENGGUNAKAN ALAT STATISTIK SPSS. Jurnal Riset Akuntansi Soedirman, 2(2), 121–132. https://doi.org/10.32424/1.jras.2023.2.2.10815

Fadli, R., Hidayati, S., Cholifah, M., Siroj, R. A., & Afgani, M. W. (2023). Validitas dan Reliabilitas pada Penelitian Motivasi Belajar Pendidikan Agama Islam Menggunakan Product Moment. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(3), 1734–1739. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i3.1419

Fatmawati, E. (2020). Kebebasan Informasi Kalangan Milenial Dalam Ber-media Sosial. JPUA: Jurnal Perpustakaan Universitas Airlangga: Media Informasi Dan Komunikasi Kepustakawanan, 10(2), 94. https://doi.org/10.20473/jpua.v10i2.2020.94-103

Firdaus, M. M. (2021). Metodologi penelitian kuantitatif; dilengkapi analisis regresi IBM SPSS

Ikasari, P. N., & Christiani, L. C. (2021). Pengalaman Mengkonsumsi Berita Online: Perspektif Generasi Milenial Di Jawa Tengah. SOURCE : Jurnal Ilmu Komunikasi, 7(1), 45. http://dx.doi.org/10.35308/source.v7i1.2769%0Ahttp://jurnal.utu.ac.id/jsource/article/viewFile/2769/2091

Janah, F., & Yusuf, A. (2021). Etika Komunikasi di Media Sosial Melalui Prisip SMART (Salam, Ma’ruf, dan Tabayyun) Perspektif Al-Quran. Jawi, 3(2), 101–118. https://doi.org/10.24042/jw.v3i2.8068

Maulidina, R. (2020). Pola Perilaku Pengguna Internet Dalam Mengonsumsi dan Menyebarluaskan Berita dan Informasi Pada Generasi X, Y, dan Z, 2020. Repository.Uinjkt.Ac.Id. http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/51919/1/RIZKA MAULIDINA-FDK.pdf

Maulidina, R., & Ridho, K. (2020). Internet dan Metamorfosa Generasi Digital: Analisa Perbandingan Perilaku Penyebarluasan Berita Hoax Lintas Generasi. Jurnal Studi Jurnalistik, 2(2), 133–145. https://doi.org/10.15408/jsj.v2i2.18920

Nurrahmi, F., & Syam, H. M. (2020). Perilaku Informasi Mahasiswa dan Hoaks di Media Sosial. Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(2), 129–146. https://doi.org/10.15575/cjik.v4i2.9215

Prasetyo, B., & Jannah, L. M. (2008). Metode penelitian kuantitatif dan aplikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Rizqi, B. R. T., & Heriyanto, H. (2023). Penyebaran Informasi melalui Thread Berita di Twitter oleh Mahasiswa S-1 Program Studi Ilmu Perpustakaan Universitas Diponegoro. Anuva: Jurnal Kajian Budaya, Perpustakaan, Dan Informasi, 7(3), 515–528. https://doi.org/10.14710/anuva.7.3.515-528

Simamora, B. (2022). Skala Likert, Bias Penggunaan dan Jalan Keluarnya. Jurnal Manajemen, 12(1), 84–93. https://doi.org/10.46806/jman.v12i1.978

Sihotang, H. (2023). Metode penelitian kuantitatif.

Statistics Version 26.0. CV. Dotplus Publisher.

Suciska, W., & Gunawibawa, E. Y. (2020). Pola Konsumsi Berita pada Kelompok Khalayak Digital di Kota Bandar Lampung. Jurnal ILMU KOMUNIKASI, 17(2), 249–266. https://doi.org/10.24002/jik.v17i2.2484

Sujarweni, V. W. (2014). Metodelogi penelitian. Yogyakarta: Pustaka Baru Perss.

Talika, F. T. (2016). Manfaat Internet Sebagai Media Komunikasi Bagi Remaja Di Desa Air Mangga Kecamatan Laiwui Kabupaten Halmahera Selatan. E-Journal, 5(1), 1–6.

Zulpan, Z., & Rusli, A. (2020). Validitas Dan Reliabilitas Instrumen Penilaian Membaca Short Functional Text Pada Siswa Smp Kelas Viii. Jurnal Pendidikan Guru, 1(1), 86–95. https://doi.org/10.47783/jurpendigu.v1i1.66

Downloads

Published

08-08-2024