The Effectiveness of the Qawaid Wa Tarjamah Method to Improve Understanding of Basic Arabic Structures Mabni and Mu'rab
DOI:
https://doi.org/10.38073/lahjatuna.v4i1.1703Keywords:
Qawaid Wa Tarjamah, Mabni and Mu’rabAbstract
This research is motivated by the students' limited understanding of Arabic language concepts, particularly regarding mabni and mu'rab in Arabic grammar. This study aims to determine the effectiveness of the qawaid wa tarjamah method, in improving students' Arabic language skills, especially mabni and mu'rab in Qur'anic Junior High School Darul Fattah Boarding School. Using a descriptive quantitative approach, this study measured students' Arabic language skills before and after the application of the method. Data were gathered through multiple-choice tests and essay assessments, then analyzed using a paired sample t-test to compare the mean scores before and after the program. The results demonstrated a significant improvement in students after the application of the Qawaid Wa Tarjamah method. The findings of this study can serve as a foundation for developing more effective Arabic language learning programs in schools and contribute to enhancing the overall quality of Arabic language education.
Downloads
References
Ade Putra, Erik. “Anak Berkesulitan Belajar Di Sekolah Dasar Se-Kelurahan Kalumbuk Padang.” E-JUPEKhu (JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN KHUSUS) 5, no. 1 (2015): 49–53. https://doi.org/10.33084/suluh.v5i1.1107.
Afyuddin, Moh Sholeh, Ayunda Imamah, Ahmad Munawwir, and Moh Irhas. “Materi Qawaid Metode Tamyiz Dalam Perspective Pembaharuan Nahwu Oleh Syauqi Dhayf.” Jurnal Alfazuna : Jurnal Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 8, no. 1 (2023): 88–109. https://doi.org/10.15642/alfazuna.v8i1.3004.
Arif Tiro, M. Dasar-Dasar Statistika. Makassar: UNM Makassar, n.d.
Ermawati, Diana, Rohmah Nur Anisa, Riki Wahyu Saputro, Nuzuulul Ummah, and Farhana Nur Azura. “Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD 1 Dersalam.” Kumpulan Artikel Pendidikan Anak Bangsa, no. 2 (2023): 82–92.
Ernawati, E. “Penerapan Metode Qowaid Wa Tarjamah Dalam Meningkatan Maharah Qiro’ah (Ketrampilan Membaca) Pembelajaran Bahasa Arab Siswa Kelas VII D MTsN 5 Kediri.” Salimiya: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam 2 (2021). https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jptam.v6i2.4424.
Fahmeyzan, Dodiy, Siti Soraya, and Desventri Etmy. “Uji Normalitas Data Omzet Bulanan Pelaku Ekonomi Mikro Desa Senggigi Dengan Menggunakan Skewness Dan Kurtosi.” Jurnal VARIAN 2, no. 1 (2018): 31–36. https://doi.org/10.30812/varian.v2i1.331.
Hakimah, Nurul. “Efektifitas Penerapan Metode Qawaid Wa Tarjmah Dengan Media Strip Story Pada Pelajaran Muthala’ah Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswi Dalam Keterampilan Membaca Di (Pesantren Islam Terpadu Al-Mujaddid Penelitian Eksperimen),” 2021.
Ishak, Midyan Surya. “Hubungan Antara Penguasaan Sintaksis Dan Penguasaan Nahwu Terhadap Kemampuan Menulis Teks Bahasa Arab Pada Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa Arab IAIN Pontianak.” Alfazuna: Jurnal Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 3, no. 1 (2018): 51–74. https://doi.org/10.15642/alfazuna.v3i1.267.
Kuswoyo, and Nur Fadly Hermawan. “Teknik-Teknik Dasar Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Jurnal El Wahdah 2 (2021): 93–111.
Lukito, Joko. “Pengembangan Strategi Pembelajaran Menggunakan Metode Audio-Lingual Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Dalam Memahami Bahasa Arab” 6 (2022): 12356–63.
Muhid, A. Analisis Statistik 5 Langkah Praktis Analisis Statistik Dengan SPSS for Windows. Sidoarjo: Zifatama jawara, 2012.
Nurmaya, Yunara, Susilawati Susilawati, Muhammad Zuhdi, and Hikmawati Hikmawati. “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Inkuiri Terbimbing Pada Materi Alat-Alat Optik Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Fisika.” ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika 7, no. 1 (2021): 147. https://doi.org/10.31764/orbita.v7i1.3835.
Ramdhan, M. Metode Penelitian. Surabaya: Cipta Media Nusantara, 2021.
Rappe. “Konsep Al-Mu’rab Wa Al-Mabni Dalam Bahasa Arab.” Shaut Al Arabiyyah 4, no. 2 (2016): 74–88. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/Shautul-Arabiyah/article/view/1226.
Rohmah, Deka Lailatul. “Penerapan Metode Pembelajaran Qawaid Wa Tarjamah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Arab Peserta Didik Kelas V-A SDI AL – Hakim Boyolangu Tulung Agung.” Repository Iain Tulung Agung, 2017.
Septian, Yahya, Lismawati, and Baiq Wahidatunnisa. “Penggunaan Media Kliping Dalam Meningkatkan Qawaid Di Pondok Khusus Putri Al-Halimy Sesela,” n.d., 336–44.
Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2013.
Sukamto, Imaduddin, and Akhmad Munawari. Tata Bahasa Arab Sistematis. Yogyakarta: Nurma Media Ide, 2007.
Zarkasyi, Ahmad Hidayatullah, Zain Irsyad Gandhi, and Rahmad Maulana Tazali. “Pembelajaran Bahasa Arab Menggunakan Metode Qawwaid Dan Tarjamah Pada Era Modern.” INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research 3, no. 4 (2023): 3451–65. https://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/3931.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Surya Hidayat, Munirul Abidin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.