IMPLEMENTATION OF ENGLISH LEARNING AT DALWA ISLAMIC BOARDING SCHOOL IN THE 5.0 ERA FOR GENERATION Z

Authors

  • Welly Kuswanto Universitas Islam Internasional Darullughah Wadda'wah Pasuruan

DOI:

https://doi.org/10.38073/jpi.v13i1.1333

Keywords:

Learning, Generation Z, Era 5.0

Abstract

This research explores the urgency of implementing English language learning at the Dalwa Islamic Boarding School in the 5.0 era, focusing on preparing Generation Z to face global challenges. Era 5.0 brings paradigmatic changes, requiring strategic renewal in traditional Islamic educational institutions such as the Dalwa Islamic Boarding School. This study uses a qualitative approach with a case study design. The research results show that the implementation of English language learning at the Dalwa Islamic Boarding School has high urgency. Apart from improving students' English skills, this learning also has a positive impact on the development of critical, collaborative and creative thinking skills. Research implications include recommendations for curriculum development, teaching staff in madrasas, and investment in technology-based English learning facilities. By integrating Islamic values, the Dalwa Islamic Boarding School can play a crucial role in producing a generation that is able to compete globally, while maintaining a strong Islamic identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abror, Darul. Kurikulum Pesantren (Model Integrasi Pembelajaran Salaf Dan Khalaf). Deepublish, 2020.

Ahmadi, Farid, and Hamidulloh Ibda. Konsep Dan Aplikasi Literasi Baru Di Era Revolusi Industri 4.0 Dan Society 5.0. CV. Pilar Nusantara, 2019.

Alvin, Silvanus, and SI Kom. Komunikasi Politik Di Era Digital: Dari Big Data, Influencer Relations & Kekuatan Selebriti, Hingga Politik Tawa. Deepublish, 2022.

Ardiansyah, Dedi, and Basuki Basuki. “Implementasi Nilai-Nilai Kesalehan Sosial Di Pondok Pesantren Dalam Menghadapi Era Society 5.0.” Jurnal Inovasi Pendidikan 1, no. 2 (2023): 64–81.

Baehaqi, MA. Pesantren Gen-Z: Re-Aksentuasi Nilai Moderasi Beragama Pada Lembaga Pendidikan. Deepublish, 2022.

Baharun, Segaf, Zainal Abidin, Muhammad Solahudin, and Asep Rahmatullah. “Peran Kecakapan Berbahasa Arab Sebagai Penguat Literasi Keilmuan Islam Di Pondok Pesantren Darullughah Wadda’wah, Bangil, Pasuruan.” Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam 12, no. 02 (2023).

Budianto, Ahmad Andry. “Pentingnya Pendidikan Inklusif: Menciptakan Lingkungan Belajar Yang Ramah Bagi Semua Siswa.” Jurnal Kajian Pendidikan Dan Psikologi 1, no. 1 (2023): 12–19.

Fatmawati, Erma. Profil Pesantren Mahasiswa; Karakteristik Kurikulum, Desain Pengembangan Kurikulum, Peran Pemimpin Pesantren. LKIS Pelangi Aksara, 2015.

Himsyah, Unun Zumairoh Asr, and Asep Rahmatullah. “Konsep Pendidikan Hadhari Di Pondok Pesantren Darullughah Wadda’wah Bangil-Pasuruan.” Al-Jadwa: Jurnal Studi Islam 1, no. 1 (2021): 1–18.

Jannah, Uzlifatil. “Penguatan Budaya Organisasi Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pesantren,” 2019.

Jufri, AP, Wahyu Kurniati Asri, Misnah Mannahali, and Ananta Vidya. Strategi Pembelajaran: Menggali Potensi Belajar Melalui Model, Pendekatan, Dan Metode Yang Efektif. Ananta Vidya, 2023.

Jumrah, Abrina Maulidnawati, and Syarifuddin Ondeng. “Relevansi Pemikiran KH. Ahmad Dahlan Dan KH. Hasyim Asy’ari Dan Pengaruhnya Dalam Bidang Pendidikan Islam.” Al-Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam 2, no. 1 (2022): 9–23.

Makmun, HA Rodli. “Pembentukan Karakter Berbasis Pendidikan Pesantren: Studi Di Pondok Pesantren Tradisional Dan Modern Di Kabupaten Ponorogo.” Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan 12, no. 2 (2016): 211–38.

Malang, Maulana Malik Ibrahim. “STUDI KASUS DALAM PENELITIAN KUALITATIF: KONSEP DAN PROSEDURNYA,” n.d., 28.

Meltareza, Ridma, Dwina Fatimiyah Shidiq, and Alexandria Cempaka Harum. “MENGABDI MELALUI BUKU DAN BAHASA: SINERGI AMERICAN CORNER ITB DAN ODESA UNTUK KEMAJUAN MASYARAKAT DESA.” JANKA: Jurnal PengabdiAN Kepada MasyaraKAt 2, no. 2 (2023): 40–51.

Mufidah, Nida. “Strategi Belajar Berbicara Bahasa Inggris,” 2017.

Prasetya, Nurul Huda, and Abdi Mubarak Syam. “Fenomena Belajar Agama Generasi Millenials: Studi Kasus Pada Mahasiswa Fakultas Sains Di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Wilayah Sumatera Utara,” 2022.

Putra, Hermansyah. “Pondok Pesantren Dan Tantangan Globalisasi,” 2010.

RAHMAN, ZAINOR. “MANAJEMEN KURIKULUM PONDOK PESANTREN DALAM MEMBENTUK KARAKTER SANTRI DI PONDOK PESANTREN NURUT TAQWA GRUJUGAN CERMEE BONDOWOSO TAHUN PELAJARAN 2019/2020,” 2020.

Rofiq, M Ainur. “STUDI TENTANG PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN PESANTREN (Studi Kasus Pondok Pesantren Darullugha Wadda’wah Raci Bangil),” 2018.

Suprayitno, Adi, and Wahid Wahyudi. Pendidikan Karakter Di Era Milenial. Deepublish, 2020.

Tarihoran, Naf’an. “Model Pembelajaran Bahasa Inggris Berdasarkan Perspektif Multikultural.” Saintifika Islamica 4, no. 4 (2017): 37–58.

Tohir, Kholis. Model Pendidikan Pesantren Salafi. SCOPINDO MEDIA PUSTAKA, 2020.

Wardani, Yulia Kusuma. “Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Disiplin Dalam Menghafal Al-Qur’an Santri Di Pondok Pesantren Darul Furqon Banyuwangi Tahun 2022,” 2023.

Downloads

Published

2023-06-30

How to Cite

Kuswanto, Welly. 2023. “IMPLEMENTATION OF ENGLISH LEARNING AT DALWA ISLAMIC BOARDING SCHOOL IN THE 5.0 ERA FOR GENERATION Z”. Jurnal Pendidikan Islam 13 (1):93-109. https://doi.org/10.38073/jpi.v13i1.1333.