ANALISIS IMPLEMENTASI PERANAN GURU DALAM ADMINISTRASI DAN MANAJEMEN PENDIDIKAN

Authors

  • Feliks Rejeki Sotani Zebua Universitas Nias

DOI:

https://doi.org/10.38073/jimpi.v2i2.949

Keywords:

teacher, administration, management, education

Abstract

This study aims to analyze the implementation of the role of teachers in education administration and management using a qualitative descriptive analysis method with a library research approach. The focus of the study includes the role of teachers in time management, conflict management, communication with students, parents, and colleagues, and relationships with the community. Data were obtained through analysis of relevant literature. The results show that teachers have important roles in education administration and management, including time management, conflict resolution, effective communication and good relationships with all related parties. Effective implementation of these roles will contribute to the creation of a conducive learning environment, harmonious relationships between all parties involved and the successful operation of the education system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azyanti, S. (2018). Motivasi Kepala Sekolah. Yudha English Gallery.

Buchari, A. (2018). Peran guru dalam pengelolaan pembelajaran. Jurnal Ilmiah Iqra',12(2), 106-124.

Daryanto, H. . (2010). Administrasi Pendidikan. Rineka Cipta.

Gafur, A. (2020). Kepemimpinan Kepala Sekolah: Strategi meningkatkan Etos Kerja Guru Pendidikan Agama Islam. Nizamia Learning Center.

Hamidah, J. (2021). Kepala sekolah sebagai administrator dan supervisor di lingkungan Sekolah. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 10(2), 3845.

Jahari, J., Khoiruddin, H., & Nurjanah, H. (2018). Manajemen Peserta Didik. Jurnal Isema: Islamic Educational Management,3(2), 170-180.

Jf, N. Z. (2021). Upaya Kepala Sekolah Dalam Peningkatkan Kinerja Guru dan Partisipasi Orangtua Terhadap Pelaksanaan Aktivitas Pembelajaran Anak Pada Masa Pandemi Covid-19. PENDALAS: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengabdian Masyarakat, 1(1), 92-109.

Kirom, A. (2017). Peran guru dan peserta didik dalam proses pembelajaran berbasis multikultural. Jurnal Al-Murabbi,3(1), 69-80.

Kompri. (2017). Standardisasi Kompetensi Kepala Sekolah Pendekatan Teori untuk Praktik Profesional. Kencana.

Mahmud. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Remaja Rosdakarya.

Marmoah, S. (2016). Adminitrasi dan Supervisi Pendidikan Teori dan Praktek. Deepublish Publisher.

Mutiaramses, M., Neviyarni, S., & Murni, I. (2021). Peran Guru dalam Pengelolaan Kelas terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar,6(1), 43-48.

Prihartini, Y., Buska, W., Hasnah, N., & Ds, M. R. (2019). Peran dan Tugas Guru dalam Melaksanakan 4 Fungsi Manajemen EMASLIM dalam Pembelajaran di Workshop. Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman,19(02), 79-88.

Soetjipto & Rafflis Kosasi. (2003). Profesi Keguruan. Jakarta: Rineka Cipta Sutrisna,

Usman, M. U. (2005). Menjadi Guru Professional. Remaja Rosdakarya.

Yestiani, D. K., & Zahwa, N. (2020). Peran Guru Dalam Pembelajaran Pada Siswa Sekolah Dasar. FONDATIA,4 (1), 41-47.

Downloads

Published

2023-07-09

How to Cite

Zebua, Feliks Rejeki Sotani. 2023. “ANALISIS IMPLEMENTASI PERANAN GURU DALAM ADMINISTRASI DAN MANAJEMEN PENDIDIKAN”. Jurnal Inovatif Manajemen Pendidikan Islam 2 (2):01-09. https://doi.org/10.38073/jimpi.v2i2.949.