Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Karakter Peserta Didik di Fase F

Authors

  • Mesi Indah Sari Universitas PGRI Sumatera Barat, Padang, Indonesia
  • Joni Adison Universitas PGRI Sumatera Barat, Padang, Indonesia
  • Citra Imelda Usman Universitas PGRI Sumatera Barat, Padang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.38073/almusyrif.v7i2.1837

Keywords:

Learning Motivation, Student Character, Phase F

Abstract

The existence of students who are less concerned and indifferent to the learning process, as well as the fact that many still struggle to submit assignments on time, motivates this research. The purpose of this study is to analyze the effect of learning motivation on student character in phase F at SMA Negeri 1 Luhak Nan Duo, West Pasaman Regency. This research falls under the category of quantitative descriptive. The study's population consisted of 333 students.  333 students. The study employed a proportional random sampling technique, selecting 77 students from the totThe questionnaire employed the simple linear regression analysis technique as its instrument. sis technique. The study's results indicate that student learning motivation is significantly high. The student's character falls into the very good category. It is also known that there is a significant influence of learning motivation on student character in Phase F of SMA Negeri 1 Luhak Nan Duo. Therefore, we can conclude that the hypothesis, which posits a strong influence of learning motivation on student character, stands at 83.5%. This study contributes to a deeper understanding of the importance of learning motivation in shaping student character.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, N. R. Z. (2020). Literasi Membaca Sebagai Upaya Pembentuk Karakter Peserta Didik (Jujur dan Bertanggung Jawab). Seminar Nasional Pascasarjana 2020, 3(1), 790–797.

Adam, A., Machasin, & Efni, Y. (2021). Pengaruh Motivasi dan Kepemimpinan terhadap Kepuasan Kerja dan Kinerja Karyawan pada PT. Primalayan Citra Mandiri (Datascrip Service Center) di Indonesia. Jurnal Ekonomi KIAT, 32(1), 48–56. https://doi.org/10.25299/kiat.2021.vol32(1).7407

Aulia Dini Hanipah, Titan Nurul Amalia, & Dede Indra Setiabudi. (2022). Urgensi Lingkungan Belajar Yang Kondusif Dalam Mendorong Siswa Belajar Aktif. Education : Jurnal Sosial Humaniora dan Pendidikan, 2(1), 41–51. https://doi.org/10.51903/education.v2i1.148

Fajriyah, R. R. (2019). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PEMBENTUKAN KEPRIBADIAN ANAK DIDIK DI SDN 104230 TANJUNG SARI KECAMATAN BATANG KUIS KABUPATEN DELI SERDANG TAHUN AJARAN 2019/2020. FAKULTAS I(UNIVERSITAS ISLAM NEGERI).

Hermayani, A. Z., Dwiastuti, S., & Marjono, M. (2015). Peningkatan Motivasi Belajar Dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Ekosistem Melalui Penerapan Model Inkuiri Terbimbing. BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi), 6(2), 79–85. https://doi.org/10.24127/bioedukasi.v6i2.335

Ibrahim, A. M., Nurpratiwiningsih, L., & Sunarsih, D. (2020). Pengaruh Motivasi Terhadap Hasil Belajar Dan Karakter Tanggung Jawab Siswa Dalam Muatan PKn. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(1), Article 1. https://doi.org/10.30595/.v1i1.7931

Imelda Usman, C., Tri Wulandari, R., & Nofelita, R. (2021). Pengaruh Dukungan Sosial Orang Tua dan Kepercayaan Diri terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik. Educational Guidance and Counseling Development Journal, 4(1), 10–16.

Iqbal, M., Yulastri, W., & Adison, J. (2021). Kontribusi Kegiatan Mentoring dalam Pembinaan Karakter Jujur Peserta Didik. Journal of Education Research, 2(4), 151–156. https://doi.org/10.37985/jer.v2i4.68

Meirista, E., Rahayu, M., Lieung, K. W., Merauke, U. M., Merauke, U. M., & Merauke, U. M. (2020). JPE ( Jurnal Pendidikan Edutama ) Vol. 7 No. 2 Juli 2020 ANALISIS PENGGUNAAN MODEL THINK , TALK AND WRITE. 7(2), 9–16.

Nasrah, A. M. (2020). Analisis Motivasi Belajaar dan Hasil Belajar Daring Mahasiswa Pada Masa Pandemik Covid-19. Riset Pendidikan Dasar, 3(2), 207–213.

Oktari, D. P., & Kosasih, A. (2019). Pendidikan Karakter Religius dan Mandiri di Pesantren. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 28(1), 42. https://doi.org/10.17509/jpis.v28i1.14985

Putra, A. F., & Fathoni, A. (2022). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu,. Jurnal Basicedu, 6(4), 6307–6312.

Rizki, M., Astuti, A., & Noviardilla, I. (2021). Kajian Literatur Tentang Hubungan Pengelolaan Kelas dengan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Pendidikan Tambusai, 5(1), 267–271.

Sidik, Z., & Sobandi, A. (2018). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Kemampuan Komunikasi Interpersonal Guru. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(2), 50. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i2.11764

Siregar, D. A. (2018). PENGEMBANGAN KARAKTER SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA KURIKULUM 2013 DI KELAS VIII SMP-IT NURUL FADHILAH. FAKULTAS ILMU TARBIYAH DAN KEGURUAN, UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SUMATERA UTARA MEDAN.

Sumiaty, S., Kamasiah, K., & Karim, K. (2022). Pengaruh Lingkungan Belajar Dan Motivasi Siswa Terhadap Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. TAKSONOMI: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.35326/taksonomi.v2i2.2695

Susilawati, U., & Hidayat, S. (2023). Pengaruh motivasi belajar terhadap pembentukan karakter mandiri peserta didik kelas IV SDN Cikate. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 6(3), 519–527. https://doi.org/10.22460/collase.v6i3.13538

Yulianti, E. (2015). PENGARUH PELATIHAN TERHADAP KINERJA KARYAWAN GRAND FATMA HOTEL DI TENGGARONG KUTAI KARTANEGARA. 3(4), 900–910.

Downloads

Published

2024-10-08

How to Cite

Sari, Mesi Indah, Joni Adison, and Citra Imelda Usman. 2024. “Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Karakter Peserta Didik Di Fase F”. Al-Musyrif: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam 7 (2):187-99. https://doi.org/10.38073/almusyrif.v7i2.1837.