Pengaruh Bimbingan Kelompok Melalui Permainan Outbound untuk Meningkatkan Penyesuaian Diri Siswa Kelas VI
DOI:
https://doi.org/10.38073/almusyrif.v6i2.1141Keywords:
Group Guidance, Outbound, Self AdjustmentAbstract
This research aims to determine the effect of group guidance through outbound games to improve the self-adjustment of class VI MII Pejambon students. Using quantitative experimental methods with a one group pretest-posttest design type of research. The population is 21 class VI MII Pejambon students. The sampling technique used was stratified sampling and a sample of 11 students with low self-adjustment was obtained. Researchers used data collectors in the form of a Guttman scale with alternative choices, namely yes and no. The scale was administered to class VI students at MII Karangdowo, SDN Karangdinoyo and SDN Pejambon. From the research results, it is known that the posttest results of the experimental class have an increase in value from the pretest results before treatment was carried out. The sig value is 0.000 < 0.05, which is the influence of group guidance through outbound games to improve the self-adjustment of class VI MII Pejambon students
Downloads
References
Amalia, Rizky, dan Indah Fajrotuz Zahro. “Bimbingan Kelompok Sosiodrama Untuk Meningkatkan Perilaku Prososial Siswa Kelas X OTKP SMKN Ngraho Bojonegoro.” Al-Ihath: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam 2, no. 1 (26 Januari 2022): 58–71. https://doi.org/10.53915/jbki.v2i1.156.
Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta, 2007.
As’adi, Muhammad. The Power of Outbound Training. Yogyakarta: Power Books (IHDINA), 2009.
Azhar, Enny Fitriani, dan Nurasyah. “Implementasi Layanan Bimbingan Kelompok Dalam Meningkatkan Disiplin Mahasiswa BK.” JKI (Jurnal Konseling Indonesia) 5, no. 2 (19 Mei 2020): 34–38. https://doi.org/10.21067/jki.v5i2.4172.
Darma, Budi. Statistika Penelitian Menggunakan SPSS (Uji Validitas, Uji Reliabilitas, Regresi Linier Sederhana, Regresi Linier Berganda, Uji t, Uji F, R2). Bogor: Guepedia, 2021.
Isbayani, Nur Shintya, M. Pd Dra. Made Sulastri, dan S. Psi Luh Ayu Tirtayani. “Penerapan Metode Outbound Untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Emosional Anak.” Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha 3, no. 1 (5 November 2015). https://doi.org/10.23887/paud.v3i1.6148.
Jamil, Nurasyiah. “Bimbingan Kelompok dengan Teknik Outbound untuk Meningkatkan Penyesuaian Diri Siswa.” Sekolah Tinggi Agama Islam Darul Da’wah Wal-Irsyad, 2016. https://osf.io/mwut8/download.
Kumalasari, Fani, dan Latifah Nur Ahyani. “Hubungan Antara Dukungan Sosial Dengan Penyesuaian Diri Remaja Di Panti Asuhan.” Jurnal Psikologi: PITUTUR 1, no. 1 (28 November 2012): 19–28.
Kusuma, Yuga Adi. “Outbound Training Sebagai Salah Satu Metode Pendidikan Penguatan SDM.” Dakwatuna: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi Islam 4, no. 1 (25 Februari 2018): 135–48. https://doi.org/10.36835/dakwatuna.v4i1.287.
Nova, Zulvia Trinova, Nini Nini, Aprizal Ahmad Afrizal, dan Aisyah Nurrahmah Aisyah. “Layanan Bimbingan Kelompok Dalam Mengembangkan Karakter Peserta Didik Di MTsN.” Al Irsyad : Jurnal Bimbingan Konseling Islam 11, no. 1 (5 Juni 2020): 23–34. https://doi.org/10.15548/jbki.v11i1.1511.
Subagyo, Imam. “Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Outbound Untuk Meningkatkan Penyesuaian Diri Siswa.” Jurnal Bimbingan Konseling 2, no. 2 (2013). https://doi.org/10.15294/jubk.v2i2.2724.
Sunarto, H, dan Agung Hartono. Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Rineka Cipta, 2006.
Tohirin. Bimbingan dan Konseling Di Sekolah Dan Madrasah (Berbasis Integrasi). Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Indah Fajratuz Zahro, Wiwik Rahayu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.