The Influence Of The Make A Match Method For Mastering Mufradat At Al-Qur'an Middle School Salafiyyah Syafi'iyyah Sukorejo Bangorejo Banyuwangi

Authors

  • Alya Afifah Maliyanah UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Munirul Abidin UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Muhammad Ichsan King Saud University Riyadh Saudi Arabia

DOI:

https://doi.org/10.38073/lahjatuna.v3i2.1370

Keywords:

Vocabulary, Model Make a Match, Pretest-Posttest

Abstract

Vocabulary teaching is an important aspect in language acquisition because mufradat is the key to the teaching and learning process. The researcher used the make a match method for mastery of mufradat at SMP Al-Qur'an Salafiyyah Syafi'iyyah Sukorejo Bangorejo Banyuwangi. The purpose of this study was to determine the effect and results of student learning using the make a match method for mufradat mastery at SMP Al-Qur'an Salafiyyah Syafi'iyyah Sukorejo Bangorejo Banyuwangi. This research method uses quantitative methods using Experimental with the research design using the One-Group Pretest-Posttest Design. The sample of the research was 15 grade 9 students of SMP Al-Qur'an. Data collection techniques using observation, interviews, documents, pretest and posttest. The results of the normality test, there is a normal distribution population that is used in the experimental post-test and control post-test. the results of the homogeneity test produce a sig value > 0.05 = homogeneous, meaning that the data is taken from the same population. And in the Paired T-Test there is a significant effect on the pretest and posttest classes, namely from an average of 77.00 it has increased to 82.33.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahsan, Natasya Sayyidah. “Penerapan Model Pembelajaran Make a Match Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Siswa Kelas III MI Setia Bhakti Kecamatan Trawas Kabupaten Mojokerto.” Repositori Universitas Negeri Malang, 2020.

Azizah, Hanifah Nur. “‘Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Melalui Penggunaan Media Word Wall.’” ALSUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, dan Budaya Arab 1, no. 1 (2020): 1–16.

Fajriah, Zahratun. “‘Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab (Mufradat) Melalui Penggunaan Media Kartu Kata Bergambar,.’” Jurnal Pendidikan Usia Dini 9, no. 1 (2015): 107–126.

Inayah, Nurul. “Peningkatan Penguasaan Kosakata (Mufrodat) Untuk Memahami Wacana Bahasa Arab Melalui Media Kartu Bergambar (Bithoqotu Ash-Shuroh) Pada Siswa Kelas Xi Sma Negeri 2 Gowa.” (Universitas Negeri Makassar, 2019)

Nashoih, Miftachul Janah and Afif K. “Efektivitas Crassword Puzzle Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Sebagai Inovasi Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19,.” Al-Lahjah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kajian Linguistik 5, no. 2 (2022): 9–21.

Prastika, Leny. “Pengaruh Penerapan Metode Make a Match Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika Kelas v Mi Banjarejo Panekan Tahun Ajaran 2020/2021.” IAIN Ponorogo, 2021.

Rosy, Homroul Fauhah dan Brillian. “‘Analisis Model Pembelajaran Make A Match Terhadap Hasil Belajar Siswa.’” JPAP: Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran 9, no. 2 (2021): 1–14.

Rusnah. “Peningkatan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Make A Match, Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru Agama Islam” 2 (2022): 1–16.

Shalihah, Hanifah Hasna. “Penerapan Mtode Make A Match Berbasis Pancingan Kata Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Bahasa Arab.” Alsuniyat: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, dan Budaya Arab 1, no. 2 (2018): 1–9.

Sianturi, Rektor. “Uji Homogenitas Sebagai Syarat Pengujian Analisis.” Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, dan Agama 8, no. 1 (2022): 386–397.

Sri M. Utami, Fatmawati, and Nasruni. “Penerapan Methode Make A Match Dalam Meningkatkan Hafalan Kosakata Bahasa Arab Siswa Kelas VII MTSS Taman Pendidikan Islam Makassar.” Al-Maraji: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, no. 1 (2022): 1–14.

Taman, Ari Apriyono and Abdullah. “Analisis Overreaction Pada Saham Perusahaan Manufaktur Di Bursa Efek Indonesia (BEI) Periode 2005-2009.” Nominal: Barometer Riset Akuntansi dan Manajemen 2, no. 2 (2013): 76–96.

Toto Edidarmo, Ahmad Dardiri, Andhika Khairi. “‘Penggunaan Model Make a Match Untuk Meningkatkan Kemampuan Mufradat Siswa Madrasah Ibtidaiyah’” 1, no. 2 (2022): 239–254.

Usmadi. “Pengujian Persyaratan Analisis (Uji Homogenitas Dan Uji Normalitas).FKIP USB (Inovasi Pendidikan)” 7, no. 1 (2020): 1–13.

Wisda, Miftakhul’Ulum and Maylita Hasyim. “Eksperimentasi Metode Jarimatika Modern Tontalkog Berbasis Multimedia Pada Siswa Sekolah Dasar.” JP2M (Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika) 2, no. 2 (2016): 79–91.

Downloads

Published

2024-04-27

How to Cite

Alya Afifah Maliyanah, Munirul Abidin, and Muhammad Ichsan. 2024. “The Influence Of The Make A Match Method For Mastering Mufradat At Al-Qur’an Middle School Salafiyyah Syafi’iyyah Sukorejo Bangorejo Banyuwangi”. Lahjatuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 3 (2):127-35. https://doi.org/10.38073/lahjatuna.v3i2.1370.