Taṭbīqu Ṭorīqotu al Musyābahah Fīy Ta’allumi al Mufrodāt al ‘Arobiyyah Liṭṭullābi al Indonisiyyin

Authors

  • Idrus Muchsin Bin Agil UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Hasyim Amrullah Hasyim Amrullah UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Miftachul Taubah Miftachul Taubah Universitas Yudharta Pasuruan

Keywords:

Musyabahah Method, Arabic Learning

Abstract

Today's Indonesian students are generation Z who are pro-gadgets and familiar with technology, so a unique method is needed to familiarize and accept Arabic mufrada in a familiar way that can be accepted by them. The choice of the musyabahah method, which has not been specifically researched and used in learning Arabic, can be used as an alternative learning method, especially for elementary and secondary students. This paper is a literature review based on several books and scientific articles. There are stages of implementation of this deliberation method is: (1) The teacher mentions sentences that are the same between the two languages in terms of writing and pronunciation, for example: including رَبٌّ (Rabb), مَسْجِدٌ (masjid), كُرْسِي  (kursi), الأَعْمَال الصَالِحَة (amalsoleh), عَمَل (beramal), عِلْمٌ (ilmu), كِتَابٌ (kitab),  التَفْكِيْر(berfikir), حَامِلٌ (hamil), مَجْلِس (majelis), دِيْوَان (dewan), قَبِيْلَة (kabilah), لَذَّة (lezat), قَمِيْص (gamis), اُسْتُدْيُو (studio), مِنْبَرٌ (mimbar), قِرْطَاس (kertas), أَدَبٌ (adab), صِحَّةٌ (sehat), قَبْرٌ (kuburan), نَصِيْحَة (nasihat), (2) Arranging vocabulary whose letters or meanings are similar between Arabic and Indonesian, (3) Simplify a large number of vocabulary words, (4) The teacher prepares abstract words, (5) The teacher gives listening exercises, (6) The teacher gives an explanation of the changes in the sound of letters.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Akrom Malibary, Drs. Ahcmad Basyar, Dkk. Pedoman Pengajaran Bahasa Arab Pada Perguruan Tinggi Agama Islam. Jakarta: Proyek Pengembangan Sistem Pendidikan Agama, n.d.

Ahmadi, Abu. Strategi Belajar Mengajar. I. Bandung: CV. Pustaka Setia, 1997.

Ahyarudin Ahyarudin, Muhammad Umar, Uril Bahruddin. “الطريقة المباشرة في تعليم مفردات اللغة العربية لتنمية مهارة الكلام عند مرحلة الإعداد اللغوي في جامعة الراية.” El-Ibtikar: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 11 (2022): 88–101.

Arikunto, Suharsimi. Dasar - Dasar Evaluasi Pendidikan. IX. Jakarta: Bumi Aksara, 1993.

Barokah, Anisatul. “تعليم المفردات للأطفال بالطريقة الأغنية في روضة الأطفال " الأسوة " ديلنجو كلاتين.” Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya 6, no. 1 (2018): 41–59.

Bisri Mustofa, Abdul Hamid. Metode & Strategi Pembelajaran Bahasa Arab. Edited by Haji Imam Muslimin. Malang: UIN-Maliki Press, 2016.

Dahlan, Djuariah. Metode Belajar Mengajar Bahasa Arab. Surabaya: Al-Ikhlas, n.d.

Dkk, M. Ainin. Evaluasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: Myskat, 2006.

Eddy, Nyoman Tusthi. Unsur Serapan Bahasa Asing Dalam Bahasa Indonesia. Ende Flores: Nusa Indah, 1989.

Jonathan, Sarwono. Metode Penulisan Kuantitatif Dan Kualitatif. Yogyakarta: Graha Ilmu, 2006.

Mardalis. Metode Penulisan Suatu Pendekatan Proposal. Jakarta: Bumi Aksara, 1999.

Mufid, Fathul. Materi Dan Pembelajaran Bahasa Arab Di MTs/MA. Kudus: Nora Media Enterprise, 2010.

Nazir. Metode Penulisan. Jakarta: Ghalia Indonesia, 1998.

Poerwadarminta, W. J. S. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka, 1993.

Pupuh Fathurrahman, M. Sobry Sutikno. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Refika Aditama, 2007.

Putra, Yanda. “تعليم المفردات بالطريقة الاستجابة الجسدية الكاملة فى المدرسة الابتدائية.” Lisaanuna Talim Al-Lughah Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 1, no. 1 (2018): 71–81.

Sanjaya, Wina. Strategi Pembelajaran Berorientasi Pada Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media, 2006.

———. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2008.

Sugiyono. Memahami Penulisan Kualitatif. Bandung: Alfabeta, 2012.

Sumardi, Mulyanto. Pengajaran Bahasa Asing, Sebuah Tinjauan Dari Metodologi. Jakarta: Bulan Bintang, 1995.

———. Pengajaran Bahasa Asing: Sebuah Tinjauan Dari Metodologi. Jakarta: Bulan Bintang, 1997.

Syaiful Bahri Djamarah, Aswan Zain. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta, 2010.

Tarigan, Henry Guntur. Psikolinguistik. Bandung: Angkasa, 1984.

Taubah, Miftachul. “مدونة الفيديو (Vlog) : كبديل للوسائظ الحديثة في تعلم اللغة العربية.” Lughatu Ad-Dhat 3, no. 1 (2022): 22–33.

Uril Bahruddin, Syuhadak Syuhadak, Sutaman Sutaman. “Iktisāb Al-Lugah Al-‘Arabiyyah Min Al-Bīah Al-Iṣṭinā’Iyyah Bi Jāmi’ah Maulānā Mālik Ibrāhῑm Malang.” LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature 5, no. 1 (2021): 71–87.

Zainal Aqib, Ali Murtadlo. Kumpulan Metode Pembelajaran Kreatif Dan Inovatif: Buku Wajib Guru, Mahasiswa, Dan Dosen. Bandung: Satu Nusa, 2016.

Downloads

Published

2022-04-15

How to Cite

Bin Agil, I. M., Hasyim Amrullah, H. A., & Miftachul Taubah, M. T. (2022). Taṭbīqu Ṭorīqotu al Musyābahah Fīy Ta’allumi al Mufrodāt al ‘Arobiyyah Liṭṭullābi al Indonisiyyin. Lughawiyyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 5(1), 21–34. Retrieved from https://ejournal.uiidalwa.ac.id/index.php/Lughawiyyat/article/view/640