Al-Kafāat At-Ta’līmiyyah wa Al-Mihniyyah li Mudarris Al-Lughat Al-‘Arabīyyah wa Ātsaruhā fī Natāij Ta’allum Al-Lughat Al-‘Arabīyyah lī Tullābi Al-Madrasah Ats-Tsānawiyyah Al-Islāmiyyah Al-Mutakāmilah Nūrul Ilmi
DOI:
https://doi.org/10.38073/lughawiyyat.v7i2.1742Keywords:
Pedagogic competence, Professional Competence, and Students’ Arabic language learning scores.Abstract
This research aims to discuss Pedagogic and Professional Competence of teacher and determine the extent and effects of the Pedagogic and Professional Competence of the Arabic language teacher from Nurul Ilmi Integrated High School on the Arabic language learning score for tenth grade students. the results are based on the questionnaire about pedagogic and professional competence’s score respondent. the Pedagogic and Professional Competence of the Arabic language teacher from Nurul Ilmi Integrated High School was very good, and the Arabic language learning score for tenth grade students are very good with total score 5963 and median students’ score 91,75 The Pedagogic competence (x1) and professional competence (x2) for the Arabic language learning score(y) of the students are 0.813, which indicates that there are strong effects, and the ratio of the variable (x1) and the variable (x2) = (0.813)2 x 100% = 67%. The researcher found that there are effects of the Pedagogic and Professional Competence of the Arabic language teacher from Nurul Ilmi Integrated High School on the Arabic language learning score for tenth grade students, with a percentage range of 67% or (Ha) acceptable.
Downloads
References
Muhammad Soleh Hapudin, Teori Belajar dan Pembelajaran Menciptakan Pembelajaran yang Kreatif dan Efektif, (Prenada Media, 2021): 28
Indan Muliati dan Rini Rahman, "Teori Pedagogik Pendidikan Mahmud Yunus", Islam Tranformatif: Journal of Islamic Studies, 3 (2), 2019: 176-177
("UNDANG-UNDANG REPUBLIK INDONESIA NOMOR 14 TAHUN 2005")
Ismail Mustaqim, “Pengaruh Kompetensi Dosen, Kurikulum dan Motivasi Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa”, Religion Education Social Laa Roiba Journal, Vol: 1, No. 1, hal. 67
Devita Meli dkk, "Pengaruh Kompetensi Pedagogik Terhadap Minat Belajar Siswa" Tadbir, 7(1), 2019: 73
M. Fahmi Tharaba, "Manajemen Pendidikan Islam Analisis Teori Pedagogik dan Andragogik", J-MPI, 4 (1), 2019: 21
Moh. Roqib dan Nurfuadi, Kepribadian Guru, (Yogyakarta: CV. Cinta Buku, 2020), hal. 129
Zera Ilhami, “Persepsi Siswa Tentang Profesionalisme Guru Ditinjau Dari Kompetensi Pedagogik Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Arab”, Jurnal Studi Islam, Vol. 11, No. 2, 2020, hal. 119
(“UNDANG-UNDANG REPUBLIK INDONESIA NOMOR 14 TAHUN 2005,”)
Roy Wahyuningsih, "Prestasi Belajar Siswa: Kompetensi Pedagogik Guru dan Motivasi Belajar Siswa", Jurnal Paedagogy, 8 (2), 2021: 118
Bonita Destiana dan Pipit Utami, "Urgensi Kompetensi Pedagogik Guru Vokasional Pada Pembelajaran Abad 21", Elinvo, 2(2), 2017: 212
Diana Widhi Rachmawati dkk, Teori dan Konsep Pedagogik, (Cirebon: Penerbit Insania, 2021): 8-10
Ilyas, "Strategi Peningkatan Kompetensi Profesional Guru", JIEPP, 2(1), 2022: 34-35
Rahma Fitria Purwaningsih dkk, "Profesionalisme Guru dalam Perspektif Islam", Ngaji, 1(1), 2021: 65
Hamid Darmadi, "Tugas, Peran, Kompetensi, dan Tanggung Jawab menjadi Guru Profesional", Edukasi: Jurnal Pendidikan, 13(2), 2015: 173
Yulmasita Bagou dan Arifin Suking, "Analisis Kompetensi Pprofesional Guru", Jambura Journal of Educational Management, 1 (2), 2020: 123
Sulastri, Happy Fitria, Alfroki Martha, "Kompetensi Profesional Guru dalam Mmeningkatkan Mutu Pendidikan", Journal Education Research, Vol. 1, No. 3 (2020): 260
Jhon Helmi, “Kompetensi Profesionalisme Guru”, Jurnal Al-Ishlah, Vol. 7, No.1, 2015, hal. 320
Hamid Darmadi, "Tugas, Peran, Kompetensi, dan Tanggung Jawab Menjadi Guru Profesional", Edukasi Jurnal Pendidikan, 13 (2), 2015: 170
Ahdar Djamaluddin dan Wardana, Belajar dan Pembelajaran 4 Pilar Kompetensi Pedagogis, (Makassar: CV Kaffah Learning Center). 6.
Wina Sanjaya, Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran, (Jakarta: Kencana Prenada Media). 27
Hanifal Fauzy dkk, "Strategi Motivasi Belajar dan Minat Belajar dengan Hasil Belajar Bahasa Arab", Tawazun Jurnal Pendidikan Islam, 12 (1), 2019: 116
Mu'in, Langkah Tepat Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Video Pembelajaran, (Penerbit P4I, 2024), 58-59
Ihwan Mahmudi dkk, "Taksonomi Hasil Belajar Menurut Benyamin S. Bloom", Jurnal Multidisiplin Madani, 2 (9), 2022: 3508-3510
Devi Setiadi dan Rediana Seitiadi, “Pengaruh Pedagogik Guru dan Fasilitas Belajar Terhadap Prestasi Belajar Melalui Motivasi Belajar”, Economics Education Analysis Journal, Vol. 7, No. 2, (2018): 391.
Agustin Sukses Dakhi, “Peningkatan Hasil Belajar Siswa”, Jurnal Education and Development, Vol. 8, No. 2, 2020: 486
Nurul Hijrah dkk, "Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Minat Belajar Bahasa Arab", Naskhi Jurnal Kajian Pendidikan dan Bahasa Arab, 4 (2), 2022: 51
Emzir, Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif, (Depok: PT Raja Grafindo Persada, 2017): 37.
عبد الرحمن بن إبراهيم الغوزان، إعداد مواد تعليم اللغة العربية لغير الناطيقين بها، (جامعة أم القرى، 1985)، ص. 2
ابن منظور الأفريقي الأنصاري، ، لسان العرب، (اسطنبول، 1989)، ص. 269
سعيد جاسم الأسدي، محمد حميد المسعودي، هناء عبد الكريم حسن التميمي، التنمية المهنية القائمة على الكفاءات والكفايات التعليمية، (عمان: دار المنهجية للنشر والتوذيع، 2016)، ص. 18
إبراهيم أحمد غنيم ويوسف شحاته الجهمي، الكفاءات التدريسية في ضوء الموديولات التعليمية، (مصر: مكتبة الأنجلو المصرية، 2006). 29
سعيد جاسم الأسدي / محمد حميد المسعودي / هناء عبد الكريم حسن التميمي، التنمية المهنية القائمة على الكفاءات والكفايات التعليمية، دار النشر: الدار المنهجية للنشر والتوزيع، 2016. 80
رفع أزكا فهم هدى، الكفاءة التعليمية لمدرس اللغة العربية في المدرسة الإسلامية الحديثة دار السلام غونتور بونوروغو، رسالة الماجستير، (جامعة مولانا مالك إبراهيم الإسلامية الحكومية ملانج، 2019) .80
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rafia Husna Zalzabila Daulay, Yufni Faisol, Hanomi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.