Kartu Gambar Dan Video: Inovasi Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Keterampilan Sosial Siswa
DOI:
https://doi.org/10.38073/pelita.v3i1.3465Keywords:
Learning Media, Islamic Education, InnovationAbstract
This article aims to analyze the importance of learning media innovation and the challenges faced by teachers and students in utilizing Islamic Education learning media at SD Negeri 8 Tanjung Lago. This research uses a qualitative approach, which aims to provide an in-depth description of the innovation of Islamic Religious Education (PAI) learning media at SD Negeri 8 Tanjung Lago. The data collection techniques used include interviews, observation and documentation. The data collected was then analyzed using content analysis techniques. Learning media innovation in Islamic Religious Education (PAI) has an important role in improving the quality of learning and students' understanding of the material. The use of varied media in SD Negeri 8 Tanjung Lago such as pictures, cards, videos, and other props helps visualize abstract concepts in religious teachings, making it easier for students to understand. The positive impact of implementing learning media innovations is seen in various aspects, including improved student understanding, motivation and learning outcomes. With richer learning experiences, students not only understand religious teachings more deeply, but also develop social and interpersonal skills through collaborative activities. In addition, media innovation also spurs teachers' creativity in designing more interesting and relevant learning activities.
Downloads
References
Adelliani, N., Sucirahayu, C. A., & Zanjabila, A. R. (2023). Analisis Tematik pada Penelitian Kualitatif. Jakarta: Penerbit Salemba.
Fatmawati, Z., & Wathon, A. (2019). Pengembangan Alat Permainan Edukatif Melalui Klasifikasi Media Pembelajaran. Sistim Informasi Manajemen, 2(1), 188–214.
Hartati, Y. (2021). Pembentukan Karakter melalui Pendidikan Agama Islam. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 1(3), 335–342.
Ilham, M., Sari, D. D., Sundana, L., Rahman, F., Akmal, N., & Fazila, S. (2023). Media Pembelajaran: Teori, Implementasi, dan Evaluasi. Jejak Pustaka.
Istiqomah, N., Lisdawati, L., & Adiyono, A. (2023). Reinterpretasi Metode Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam: Optimalisasi Implementasi dalam Kurikulum 2013 di Madrasah Aliyah. IQRO: Journal of Islamic Education, 6(1), 85–106.
Khadafie, M. (2023). Pendidikan Agama Islam Dalam Sistem Pendidikan Merdeka Belajar. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 7(1), 72–83.
Khotimah, H., Astuti, E. Y., & Apriani, D. (2019). Pendidikan berbasis teknologi (permasalahan dan tantangan). Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang.
Lalo, K. (2018). Menciptakan generasi milenial berkarakter dengan Pendidikan karakter guna menyongsong era globalisasi. Jurnal Ilmu Kepolisian, 12(2), 8.
Maisaroh, A., & Wathon, A. (2019). Membangun Kemandirian Siswa Melalui Kegiatan Bermain Alat Permainan Edukatif. Sistim Informasi Manajemen, 2(1), 17–47.
Maryam, D., Febiola, F., Agami, S. D., & Fawaida, U. (2020). Inovasi media pembelajaran pendidikan agama Islam melalui media audiovisual. Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 7(1), 43–50.
Moleong, L. J. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Muammar, M., & Suhartina, S. (2018). Media pembelajaran berbasis teknologi informasi dalam meningkatkan minat belajar akidah akhlak. KURIOSITAS: Media Komunikasi Sosial Dan Keagamaan, 11(2), 176–188.
Nafilah, A. K., Mabnunah, M., & Zainab, N. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Web untuk Meningkatkan Minat Belajar pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak. YASIN, 3(5), 1146–1164.
Oktiani, I. (2017). Kreativitas guru dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik. Jurnal kependidikan, 5(2), 216–232.
Ramadhan, G. M., & Alhadiq, M. F. (2023). Articulate storyline dan powerpoint sebagai media pembelajaran inovatif berbasis ICT untuk meningkatkan keterampilan sosial. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 6(4).
Rosadi, A., Qomaruzzaman, B., & Zaqiah, Q. Y. (2023). Inovasi Pembelajaran Media Video Edukasi Sebagai Upaya Meningkatkan Efikasi Diri Pada Mata Pelajaran PAI. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(4), 1876–1883.
Sawitri, E., Astiti, M. S., & Fitriani, Y. (2019). Hambatan dan tantangan pembelajaran berbasis teknologi informasi dan komunikasi. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang.
Sihombing, Y. Y. (2021). Upaya peningkatan hasil belajar pendidikan agama islam dan budi pekerti melalui penggunaan media audio visual dalam pembelajaran daring pada siswa. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 6(2), 187.
Suriyati, S., Mytra, P., Nur, M. J., & Wahdania, W. (2024). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Menggunakan Alat Peraga Pada Materi Pelajaran PAI di SMP Negeri 35 Sinjai. Jurnal Al-Ilmi: Jurnal Riset Pendidikan Islam, 4(02), 77–83.
Wahyudi, N. G., & Jatun, J. (2024). Integrasi Teknologi dalam Pendidikan: Tantangan dan Peluang Pembelajaran Digital di Sekolah Dasar. Indonesian Research Journal on Education, 4(4), 444–451.
Wathon, A. (2019). Meningkatkan Nalar Siswa Dengan Pembelajaran Animasi. Sistim Informasi Manajemen, 2(2), 1–17.
Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., & Nyoto, A. (2016). Transformasi pendidikan abad 21 sebagai tuntutan pengembangan sumber daya manusia di era global. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1(26), 263–278.
Yusri, M., Akbar, A., & Basri, A. (2024). Problematika Pendidikan Agama Islam di Era Modern. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 5(2), 83–91.
Zaenatun, A., Setiani, A. A., Farrah, R., Widyastuti, R., & Aeni, A. N. (2021). Pengaruh pembelajaran terpadu terhadap hasil belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 5(2), 183–194.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Arivan Mahendra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


