Peran Biah Arabiyah dalam Meningkatakan Kecapakan Berbahasa Arab di Pondok Pesantren

Authors

  • Samsul Huda Universitas Islam Internasional Darullughah Wadda’wah, Pasuruan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.38073/pelita.v2i2.2748

Keywords:

Arabic Language Environment, Linguistic Culture, Pesantren, Language Learning, Developmental Strategy

Abstract

The language environment (biah lughawiyah) plays a crucial role in enhancing speaking skills and linguistic literacy in Arabic among students and pesantren communities. This study aims to describe and analyze the role of the Arabic language environment in the learning process at Darullughah Wadda’wah Islamic Boarding School. The research employs a qualitative case study approach conducted at Darullughah Wadda’wah, Bangil, Pasuruan. The findings indicate that the deep internalization of a strong Arabic-speaking culture and the systematic development of a language-rich environment have established a language culture that is embedded into the daily life of the pesantren. This well-maintained environment significantly facilitates students' active and fluent mastery of Arabic. The contribution of this research emphasizes the importance of managing a language environment to improve Arabic language learning quality in pesantren and related educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adi, Habib Maulana Maslahul. “Teori Belajar Behaviorisme Albert Bandura Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” لســـانـنــا (LISANUNA): Jurnal Ilmu Bahasa Arab dan Pembelajarannya 10, no. 1 (2020): 22–31. http://dx.doi.org/10.22373/ls.v10i1.7803.

Astuti, Rini, Akla Akla, dan Albarra Sarbaini. “Strategi Pembentukan Lingkungan Berbahasa Arab di Madrasah Aliyah.” An Nabighoh: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Arab 22, no. 01 (2020): 17. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v22i01.2075.

Chikmah, Khofshoh Roichanatul, Shofiyatu Zahrotil Muniroh, Rika Triambarwati Diria Putri, dan M. Yunus Abu Bakar. “Efektivitas 5 Madzhab Teori Belajar (Behavioris, Kognitifistik, Konstruktifistik, Generatif, Dan Humanistik Untuk Penerapan Pembelajaran Bahasa Arab: The Effectiveness of 5 Learning Theory Schools (Behaviorism, Cognitivism, Constructivism, Generativism, and Humanism) for Implementing Arabic Language Learning.” MUHIBBUL ARABIYAH: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 3, no. 2 (9 Desember 2023): 103–18. https://doi.org/10.35719/pba.v3i2.130.

Dianti, Yira. “Pengelolaan Lingkungan Berbahasa Arab Dalam Meningkatkan Kemampuan Berbicara Siswa Madrasah Aliyah Insan Cendikia Halmahera Barat.” Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. 9, no. 1 (2017): 5–24.

Himsyah, Unun Zumairoh Asr, dan Asep Rahmatullah. “Konsep Pendidikan Hadhari Di Pondok Pesantren Darullughah Wadda’wah Bangil-Pasuruan.” Al-Jadwa: Jurnal Studi Islam 1, no. 1 (27 September 2021): 1–21. https://doi.org/10.38073/aljadwa.v1i1.460.

Jazilah, Ela, dan Nuril Mufidah. “Manajemen Program Arabic Culture Dalam Menciptakan Bi’ah Arabiyah Di Perguruan Tinggi Islam.” Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah 9, no. 1 (2024): 1–18. https://doi.org/10.55187/tarjpi.v9i1.5518.

Kasmantoni, Kasmantoni, Noza Aflisia, dan Isma Muhammad ‘Atiyah. “Arabic Practice in the Language Environment l Mumarasah al-Lughah al-‘Arabiyah fi Bi’ah Lughawiyyah.” Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab 14, no. 2 (2022): 470–85. https://doi.org/10.24042/albayan.v14i2.12514.

Muflihatin, Siti Imaniatul, dan Nur Hasanah. “Strategi Menumbuhkan Budaya Berbahasa Arab dengan Bi’ah Arabiyyah di Pondok Pesantren.” Dewantara : Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora 1, no. 1 (2022): 01–17.

Muhammad Dalle, dan Muhammad Jundi. “Lingkungan Berbahasa Arab di Madrasah Aliyah Bilingual Batu.” Jurnal Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Bahasa Arab 3, no. 2 (2021): 57–68. https://doi.org/10.47435/naskhi.v3i2.662.

Ramadhani, Syadila, Syaripuddin, dan Fachrul Ghazi. “Pengaruh Lingkungan Bahasa Arab (Bi’ah Arabiyah) Dan Potensi Bahasa Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Santri Di Pondok Pesantren Terpadu Ushuluddin.” Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 9, no. 2 (10 Juli 2024): 1164–74. https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.16146.

Rohmah, Nabilatur, Arroyyabah Firdausiyah, dan Muhammad Yunus Abu Bakar. “Implementasi Madzhab Teori Belajar Behaviorisrik dalam Proses Pembelajaran Bahasa Arab.” Al-Lahjah: Jurnal Pendidikan, Bahasa Arab, dan Kajian Linguistik Arab 6, no. 2 (2023): 9–22. https://doi.org/10.32764/allahjah.v6i2.3717.

Salim, Latifah. “Peranan Bahasa Arab Terhadap Ilmu Pengetahuan.” Jurnal Adabiyah 15, no. 2 (25 Desember 2015): 172–80.

Salsabila, `Alin Nur, Hamdah Hanifah, dan M. Yunus Abu Bakar. “Implementasi Teori Behavioristik Dalam Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Arab Siswa.” JURNAL ILMIAH NUSANTARA 2, no. 1 (2025): 351–63. https://doi.org/10.61722/jinu.v2i1.3317.

Shidqi, Muhammad Husni, dan Adam Mudinillah. “Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Memanfaatkan Lingkungan Berbahasa Bagi Mahasiswa Di Perguruan Tinggi.” JURNAL EDUCATION AND DEVELOPMENT 9, no. 3 (22 Juli 2021): 170–76. https://doi.org/10.37081/ed.v9i3.2807.

W. Creswll, John. Desain Penelitian: Pendekatan Kuantitatif Dan Kualitatif. Jakarta: KIK Press, 2002.

Downloads

Published

2025-05-31

How to Cite

Huda, S. (2025). Peran Biah Arabiyah dalam Meningkatakan Kecapakan Berbahasa Arab di Pondok Pesantren. Pelita: Jurnal Studi Islam Mahasiswa UII Dalwa, 2(2), 215–224. https://doi.org/10.38073/pelita.v2i2.2748

Issue

Section

Articles